Blog


Zo voorkom je nek- en rugklachten als tandarts of mondhygiënist

18-03-2019

Nek- en rugklachten zijn veelvoorkomend in de mondzorgbranche. 30% van de mondzorg professionals haalt door rugklachten het pensioen niet. Hoe zit je gezond? Hoe zorg je ervoor dat je je niet langer in allerlei bochten hoeft te wringen? En hoe kun je met meer plezier en vooral zonder pijn je werk doen? Dat zijn vragen waar jij als mondzorg professional best mee kan zitten. Antwoorden daarop? Die lees je hier!

Zo voorkom je nek- en rugklachten als tandarts of mondhygiënist

Nek- en rugklachten zijn veelvoorkomend in de mondzorgbranche. 30% van de mondzorg professionals haalt door rugklachten het pensioen niet. Hoe zit je gezond? Hoe zorg je ervoor dat je je niet langer in allerlei bochten hoeft te wringen? En hoe kun je met meer plezier en vooral zonder pijn je werk doen? Dat zijn vragen waar jij als mondzorg professional best mee kan zitten. Antwoorden daarop? Die lees je hier!

Een goede zithouding

Rechtop en actief zitten is de beste zithouding. Dit is te bereiken door je borstkas vooruit te zetten, je rug te strekken en je schouders te ontspannen. Tot slot is het belangrijk dat je voeten op heupbreedte op de grond staan en je je benen niet over elkaar slaat, hoe comfortabel het ook zit.

Scherm op ooghoogte

Gegevens van patiënten worden vooral verwerkt op de computer. Doordat je als mondzorg professional veel werkt met beeldschermen is het belangrijk dat het scherm op ooghoogte staat en dat het beeldscherm recht voor je staat, zodat je je nek recht kunt houden.

Beter zitten met zadelkrukken

Vaak laten traditionele werkstoelen maar een beperkte heuphoogte toe. Het is lastig om op een standaard kruk of stoel te zitten zonder dat je last van je nek of rug krijgt. Dit voorkom je door voor een zadelkruk te kiezen. De unieke vorm van het zadel en de verstelbare hoogte zorgen ervoor dat je bekken worden gekanteld en je beter kunt zitten. Doordat je met je benen opzij gericht zit, kun je je benen beter kwijt onder de behandelstoel. Dit zorgt ervoor dat je dichter bij je patiënten kunt zitten en minder voorover hoeft te buigen.

Werk dynamisch

Te lang in dezelfde gespannen houding werken is niet gezond. Zorg daarom dat je regelmatig even je spieren ontspant en opstaat om te bewegen. Las dus regelmatig pauzes in, beweeg even en haal je patiënten bijvoorbeeld zelf op uit de wachtkamer.

Wees actief buiten werk om

Het is belangrijk dat je buiten werk om met je gezondheid bezig bent. Door regelmatig te sporten en veel te bewegen versterk je je spieren. Hierdoor neem je tijdens het werk gemakkelijker een goede zithouding aan en zullen je spieren zich gemakkelijker herstellen na belasting.

Wil je meer uit je werkdag halen en comfortabeler werken? Score Dental helpt je hier graag mee. Neem contact op voor vragen of informatie en probeer een van onze zadelkrukken uit. 

Deel blogbericht

Accepteren ×